فهرست مطالب

رنگ روغن ساختمان چیست

Rate this post

از رنگ روغن در نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان از آن استفاده می شود. در قدیم جهت تولید این نوع رنگ از روش های مختلف و طبیعی استفاده میشد. مثلا بذر گیاه کتان رو می جوشاندن و سپس روغن آن را می گرفتند. بعد از آن این روغن را با رنگدانه های شیمیایی که مواد تشکیل دهنده آنها معمولا سرب , پلیمر … ترکیب می کردند. معمولا رنگ روغن از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است. به همین جهت بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. جهت انجام نقاشی ساختمان با رنگ روغن حتما باید با حلال های شیمیایی ترکیب شود که معمولا از تینر استفاده می کنند.

اما در چندین سال اخیر جهت تولید رنگ روغن از مواد شیمیایی استفاده شده است. و این امر سبب افزایش معایب آن شده. یکی از معایب مورد توجه آن مضر بودن برای سلامتی انسان و ناسازگار بودن با محیط زیست می باشد.

 

کاربرد رنگ روغن در ساختمان

با پیشرفت و به کار بردن تکنولوژی های جدید در نقاشی ساختمان از رنگ روغن کمتر استفاده می شود. در واقع این رنگ از رنگ های سنتی و قدیمی به حساب می آید. به جهت استفاده از مواد شیمیایی در آن و معایبی مانند خشک شدن طولانی, بوی بد , مضر برای سلامت انسان, استفاده از این رنگ رو به کاهش است. اما همچنان از این رنگ به عنوان عایقی مقاوم در برابر زنگ زدن استفاده می شود. شما به راحتی می توانید از رنگ روغن جهت رنگ آمیزی درب و پنجره , ستون , نرده , چهارچوب فلزی استفاده کنید. و اگر هم تمایل به استفاده از رنگ های دیگر دارید می توانید از این رنگ به عنوان آستر و زیر کار استفاده کنید.

از این رنگ معمولا برای منزل استفاده نمی شود اما در صورت تمایل می توانید رنگ آمیزی سقف و یا دیوار ها را انجام دهید. یکی از خصوصیت بارز و بسیار مورد توجه رنگ روغن قابلیت شستشو آن می باشد. این رنگ جهت رنگ کاری نمای بیرونی ساختمان کاربرد ندارد و بیشتر جهت رنگ آمیزی داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. نقاشان ساختمان از رنگ روغن بیشتر جهت عایق و ضد زنگ کردن استفاده می کنند. عایقی در برابر رطوبت برای درب و پنجره ها. و رنگ آمیزی نرده , فرفورژه … آشپزخانه , دیوار های اتاق استفاده می کنند.  رنگ های روغنی به سه دسته براق , مات و نیمه مات تقسیم می شوند. رنگ نیمه مات یا نیمه براق که از ترکیب رنگ براق با رنگ مات به دست می آید.

 

ویژگی های رنگ روغنی

۱- ماندگاری بالا و دوام طولانی

۲- قابلیت شستشوی ۱۰۰%

۳- پوشش دهی مناسب سطح

۴- بوی نامطبوع

۵- زمان خشک شدن طولانی

۶- جهت اجرای رنگ به مدت زیادی زمان نیاز است.

۷- باعث روشن نمایش داده فضا می شود.

۸- در صورت استفاده از نوع مات آن جای دست غیر قابل شستشو به صورت ۱۰۰ % است.

 

اجزاء تشکیل دهنده رنگ روغن ساختمان

همانطور که گفته شد اخیرا از مواد شیمیایی در اجزاء تشکیل دهنده رنگ روغن استفاده می شود. در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسید های چرب نظیر اسیدهای اولیک یا لینولنیک می باشد با رنگ دانه ها ترکیب می شوند. روغن حاصل شده در مجاورت هوا اکسید می شود و به ترکیبات سیر شده تبدیل می شود. در نتیجه باعث ایجاد لایه ای سخت و با پوشش دهی بالا که غیر قابل نفوذ آب است می شود.

 

انواع رنگ روغن

رنگ روغن در ساختمان شامل:

  • رنگ روغن براق
  • رنگ روغن نیمه مات
  • رنگ روغن مات

فرق رنگ روغنی براق , نیمه براق و مات

رنگ روغنی براق از پوشش دهی بسیار بالایی برخوردار است. یکی از مزیت های دیگر آن قابلیت شستشویی ۱۰۰% می باشد. به دلیل براق بودن آن و انعکاس نور از این رنگ جهت رنگ آمیزی دیوار و سقف استفاده نمی شود. و به راحتی برآمدگی های روی سطح را نمایش می دهد. اما می توانید درب و پنجره و چارچوب ها را به راحتی رنگ آمیزی کنید. رنگ روغن براق مانند عایقی در مقابل زنگ زدگی و خوردگی فلزات کاربرد دارد.

در بیشتر مواقع رنگ روغن های مورد استفاده در ساختمان از نوع رنگ روغن نیمه براق می باشند. از ترکیب رنگ روغن براق و مقدار ۱/۳ رنگ روغن مات, رنگ روغن نیمه براق تشکیل می شود. این رنگ تقریبا به صورت ۱۰۰% قابل شستشو نمی باشد.

اما رنگ روغنی مات که اجرای آن نسبت به بقیه رنگهای روغنی کمتر است. و موج ها و ناهمواری های سطح را می پوشاند. در ترکیب با تینر به دلیل سنگین بودن رنگ روغن مات در هنگام اجرا باید مدام هم بزنید تا دوباره باهم ترکیب شوند.

 


  • اجرای رنگ روغنی در داخل منزل , آشپزخانه , ویلا , منزل … با کیفیت عالی. اجرای انواع رنگ ساختمانی اعم از رنگ مولتی کالر , رنگ اکریلیک , رنگ بلکا , رنگ پلاستیک , رنگ روغنی به صورت حرفه ای در تمام نقاط تهران جهت دریافت مشاوره و بازدید رایگان از محل تماس بگیرید.

شماره های تماس :  ۰۹۱۲۷۹۲۹۶۸۱ – ۰۹۱۹۵۳۹۷۹۵۸