فهرست مطالب

رنگ اکریلیک ساختمان چیست

Rate this post

رنگ اکریلیک تشکیل شده از مواد شیمیایی است که ابتدا در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می گرفت. به دلیل دوام و زیبایی و درخشندگی امروزه  از رنگ اکریلیک در نقاشی ساختمان استفاده می شود. رنگ های اکریلیک در انواع و رنگ های متفاوتی تولید و در بازار موجود می باشند. و برای هر نوع سطحی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید به راحتی بر روی سطوح گچی , دیوارهای بیرونی , سطوح بتنی و سیمانی اجرا کنید. حتی در خط کشی های خیابان ها هم نیز از رزینهای اکریلیک نیز استفاده می شود.

رزین های اکریلیک بر دو دسته پایه حلال آب و حلال نفت تقسیم می شوند. نوعی که بر پایه آب است سریع خشک می شود و سطح حاصله سخت و معمولا بسیار مقاوم می باشد. در همین راستا رنگ اکریلیک بر پایه آب در ساختمان ها بسیار کاربرد دارد و روز به روز نیزد در حال گسترش می باشد. به دلیل داشتن مزیت های مانند سرعت بالای خشک شدن و سازگار با محیط زیست , عدم استفاده از حلالهای شیمیایی و نفتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

ویژگی های رنگ اکریلیک ساختمانی

  • بسیار سریع خشک می شود.
  • دارای پوشش بافت بر روی سطح می باشند.
  • بدون بو است.
  • انعطاف پذیر است و به راحتی بر روی انواع سطوح ها کاربرد دارد. مانند: سیمانی , کناف , پارچه ,گچی , شیشه , اشیاء , سفال و …
  • از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و ضد رطوبت نیز می باشد.
  • به راحتی شسته می شود و اگر سطح دیوار مدتی پس از اجرای رنگ اکریلیک کثیف شد به راحتی می تواند شسته شود.
  • در برابر تابش نور آفتاب مقاوم است.
  • با محیط زیست سازگار می باشد. و برای سلامتی انسان مضر نیست.
  • سطح را به صورت کاملا پوشش می دهد.
  • برای هر نوع سطوح گچی , سیمانی , نمای بیرون , آجری , بتنی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

کاربرد رنگ اکریلیک ساختمانی

نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک دارای خصوصیاتی می باشد. از کاربرد های رنگ اکریلیک ساختمانی می توان به رنگ آمیزی سطوح های مختلف گچی , سیمانی , بتنی , آجری … اشاره کرد. از رنگ اکریلیک در داخل ساختمان و رنگ کاری نمای بیرونی ساختمان ها , منزل , ویلا ها , مکان های تجاری و مسکونی استفاده می شود. از دیگر کاربرد این رنگ در صنعت ماشین سازی و اجرا بر روی فلزات می باشد. نوعی از رنگ اکریلیک ضد زنگ تولید می شود که  آستری برای زیر کار اکریلیک است. که می تواند بر روی انواع سطوح فلزی اجرا شود.

 

نکات مورد توجه در اجرای رنگ اکریلیک

۱- قبل از این که این نوع رنگ را مورد استفاده قرار دهید خوب هم بزنید.

۲- در صورت کثیف شدن لباس با این رنگ حتما قبل از خشک شدن با آب گرم و صابون خوب بشویید. اگر رنگ بر روی لباس خشک شود دیگر احتمال پاک شدن بسیار کم می شود.

۳- رنگهای اکریلیک مصارف بیرونی را در زیر تابش مستقیم نور آفتاب اجرا نکنید.

۴- به هیچ عنوان رنگ اکریلیک را بر روی سطحی که دارای رطوبت یا خیس است به کار نبرید.

۵- بعد از اجرای رنگ ابزارهایی را که مورد استفاده قرار گرفته است را کاملا شسته و در مدتی در داخل ظرف با محتوای نفت یا حلال دیگر بگذارید.

۶- از مادر رنگ اکریلیک برای همرنگ کردن استفاده کنید. هیچگاه از مادر رنگ های دیگر مانند رنگ پلاستیکی یا رنگ روغنی استفاده نکنید.

۷- در دمای بین ۳۵-۱۰ درجه سانتی گراد رنگ را اجرا کنید. در غیر این صورت بهتر است از اجرای رنگ خودداری کنید.

۸- رنگها را در مکانی قرار دهید که احتمال یخ زدگی وجود نداشته باشد. چون در بیشتر مواقع در صورت یخ زدن رنگ فاسد می شود.

جهت اجرای رنگ اکریلیک یا اکرولیک بر روی سطوح سیمانی یا گچی یا بتنی ابتدا باید از خشک بودن و نداشتن رطوبت بر روی سطوح مطمئن شویم. جهت اطمینان از این امر بعد از اجرای سیمان یا بتون یا گچ بر روی دیوار پس از گذشت ۳۰ روز رنگ آمیزی ساختمان را بر روی آن شروع کنیم. اگر سطوح مورد نظر دارای گریس , روغن , چربی , شوره , خزه , جلبک , گرد و خاک … باشد. حتما باید جهت اجرای رنگ سطوح را آماده سازی کنیم و عاری از هرگونه مواد زائد باشد. می توان از سرکه یا اسید کلریدریک صنعتی جهت از بین بردن مواد اضافه بر روی سطح دیوار استفاده کرد.

بعد از انجام و رعایت موارد فوق حال نوبت به اجرای رنگ اکریلیک یا اکرولیک می باشد. روش مصرف اکرولیک به این صورت می باشد. که پرایمر اکریلیک ( اکرولیک ) را با آب رقیق می کنیم. و سپس با استفاده از قلمو یا غلطک یا پیستوله پرایمر را بر روی سطح دیوار انتخاب شده اعمال می کنیم. بعد از اتمام این مرحله ۴ تا ۶ ساعت طول می کشد تا پرایمر اکریلیک خشک شود. بعد از خشک شدن رنگ جهت مصارف بیرونی آکریلیک پایه آب را با آب ترکیب کنید. و بر روی پرایمر خشک شده با قلمو یا غلطک یا پستوله می کشیم. 

 

انواع رنگ اکریلیک ساختمانی

اکریلیک در سه نوع مات نیمه مات و براق تولید می‌شود. رنگ اکریلیک براق قابلیت شستشویی ۱۰۰% را نیز داراست. برای سطح های دکوراتیو , سیقلی , صاف مناسب است و همچنین قابلیت پوشش دهی بسیار بالایی دارد. به راحتی قابل اجراست , بدون بو , انعطاف پذیر , کیفیت عالی و طول عمر بسیار زیاد از مزایای رنگ اکریلیک براق می باشد. در صورتی که نوع مات آن دارای خاصیت هایی مانند قابلیت شستشو و استحکام نمی باشند. بهترین نوعی که از رنگ اکریلیک ساختمانی توصیه می شود نوع اکریلیک براق است.

 


  • انجام رنگ کاری نما و نقاشی ساختمان با رنگ روغنی , رنگ اکریلیک , رنگ مولتی کالر , رنگ بلکا … جهت رنگ آمیزی سقف و دیوارها و کف انواع ساختمان های ادارای , تجاری , مسکونی و منازل , آپارتمان ها در تهران با کیفیت عالی و به صورت حرفه ای. جهت مشاوره و بازدید از مکان به صورت حرفه ای با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :  ۰۹۱۲۷۹۲۹۶۸۱ – ۰۹۱۹۵۳۹۷۹۵۸